Wouter de Heide wint Ultimate toernooi (met foto’s en video’s)

Op vrijdag 9 juli werd alweer voor de 7e keer het ODT Ultimate toernooi gehouden. De 15 deelnemers werden door organisator Joost Schoenmakers ingedeeld in een 8-kamp en 7-kamp. Er werd een wedstrijd van 1 game gespeeld (in de 7-kamp tot 15 punten en in de 8-kamp tot 11 punten). De nummers 1 t/m 4 van beide meerkampen streden in een afvalsysteem om de winst. Vooraf werden Wouter de Heide (winnaar van vorig jaar), Joep Schoenmakers (nummer 2 van vorig jaar en winnaar van 2 jaar geleden), Sjoerd Broos en Wilco Klasen als de grootste kanshebbers beschouwd. En dat bleek aardig uit te komen. Kijk hier voor de foto’s en hier voor de video’s.

Hoewel er “maar” 1 game per wedstrijd werd gespeeld merkten de deelnemers dat het toch wel voldoende was. Lange rally’s en veel lopen vergden veel energie van alle deelnemers. Na een aantal spannende partijen was de uitslag van de meerkampen als volgt:

Poule A:

1. Sjoerd Broos
  2. Joost Schoenmakers
  3. Wilco Klasen
  4. Dylan Suijkerbuijk
  5. Lukasz Pawlukowski
  6. Dion Meesters
  7. Christian Steijn

Poule B:

1. Joep Schoenmakers
  2. Wouter de Heide
  3. Wesley Konings
  4. Frederik van Overbeek
  5. Jelle Schoenmakers
  6. William Tempelaars
  7. Ronnie Oonincx
  8. Bart Wagemans

In de B-poule wist Wesley Konings toch wel verrassend van Jelle Schoenmakers te winnen. Daardoor eindigden Wesley, Frederik en Jelle met een gelijk aantal winstpartijen. Jelle was de ongelukkige en eindigde door een minder puntensaldo op de 5e plaats waardoor hij de kwartfinales misliep.

De uitslagen van de kwartfinales waren als volgt (1 game tot 15 punten):
Sjoerd Broos – Frederik van Overbeek: 15-5
Wouter de Heide – Wilco Klasen: 15-7
Joost Schoenmakers – Wesley Konings: 15-5
Joep Schoenmakers – Dylan Suijkerbuijk: 15-13

De uitslagen van de halve finales (best of three tot 11 punten):
Wouter de Heide – Sjoerd Broos: 2-11, 11-7, 11-8
Joep Schoenmakers – Joost Schoenmakers: 9-11, 11-3, 11-6

Dit leverde uiteindelijk dezelfde finale op als vorig jaar, met ook dezelfde winnaar:
Wouter de Heide – Joep Schoenmakers: 11-9, 11-9

De finale werd een wedstrijd met prachtige lange rally’s waarbij Wouter, door zijn ongekende loopvermogen, vaak de meest onmogelijk ballen terug op de grote tafel wist te toveren en terecht zijn 2e titel op rij pakte. Na zijn titel van 2 jaar geleden, eindigde Joep nu voor de 2e keer op de 2e plaats achter Wouter. Volgende week spelen Joep en Wouter samen een Ultimate dubbel toernooi in Waalwijk. Daar zullen ze ongetwijfeld, als echte Ultimaters, hoge ogen gaan gooien.

De volledige uitslag van het 7e ODT Ultimate toernooi:

1e plaats: Wouter de Heide
2e plaats: Joep Schoenmakers
3e/4e plaats: Sjoerd Broos en Joost Schoenmakers
5e t/m 8e plaats: Frederik van Overbeek, Wilco Klasen, Wesley Konings, Dylan Suijkerbuijk
9e plaats: Jelle Schoenmakers
10e plaats: Lukasz Pawlukowsi
11e plaats: William Tempelaars
12e plaats: Dion Meesters
13e plaats: Ronnie Oonincx
14e plaats: Christian Steijn
15e plaats: Bart Wagemans

De foto’s van het toernooi zijn hier te vinden. De video’s van het toernooi zijn hier te vinden.